Satsa på tidlös inredning!


Nya, spännande produkter – i samma tidlösa stil som alltid. Det är vad man kan förvänta sig att hitta i Newports monter på Bomässan.

Trender är ett vanligt tema på mässor. Vilken färg är rätt i år? Vilka mönster? Ska det vara ek, eller kanske björk? Men så tänker man inte på möbel- och inredningsföretaget Newport.
– Vi eftersträvar en tidlös, sober och klassisk stil. Köper man en möbel hos oss ska den hålla i generationer och kännas snygg lika länge, säger Charlotte Ekerling, vice vd för Newport.

Hon berättar att mycket av inspirationen hämtas från New England på den amerikanska östkusten, och från den brittiska kolonialtiden. Newport formger och producerar en stor del av sitt sortiment själva, men handplockar även möbler och inredning från andra starka varumärken.
– Till exempel är vi en av bara tre återförsäljare som erbjuder Ralph Laurens vackra vintagemöbler, säger Charlotte Ekerling.

I Newports butiker hittar man bland annat matbord, stolar, soffor, skåp, exklusiva mattor, tavlor, speglar, kuddar, ljusstakar och plädar. Och ett noga utvalt axplock av allt detta kommer man att visa upp på Bomässan.
– Men i stället för att bara displaya produkter kommer vi att bygga upp en miljö kring dem, som vi gör i våra butiker, säger Charlotte Ekerling. – Det är så de flesta av våra kunder gör också. De köper inredningsdetaljer till sina hem och bygger upp miljön kring dem.

Att Newport eftersträvar en tidlös och klassisk stil, gör dem dock inte helt okänsliga för trender.
– Vi har märkt av att koraller, och även soffbordsböcker, har blivit allt mer populära att använda som inredningsdetaljer. Det kommer att märkas i vår monter, säger Charlotte Ekerling.

Men även om koraller och böcker säljer bra, har de en bit kvar till Newports verkliga storsäljare: bäddseten.
– Vi har sålt drygt en miljon av våra bäddset, bara i Sverige. Det är rätt otroligt egentligen. Förklaringen är nog att de håller hög kvalitet och har en klassisk design som funkar i alla hem, säger Charlotte Ekerling.